Hämeenlinnan Citymarket nousi viime viikolla valtakunnanjulkisuuteen nostettuaan ”lehmän kaurajuoman mannekiiniksi”, kuten Maaseudun Tulevaisuus perjantaina 3. maaliskuuta kirjoitti.
Kyse on siis siitä luonnollisen kokoisesta, lasikuidusta valmistetusta lehmähahmosta, joka on seisonut Tiirön Cittarin maito-osastolla jo vuosia.
Nyt asiasta nousi kohu, kun lehmä oli nostettu lavalle, jossa sen jalkojen juuressa myytiin Oatlyn suosittua kaurapohjaista kahvijuomaa. Siis ”kahvimaitoa”, joka ei ole oikeasti lehmästä peräisin.
Lehti kiinnostui aiheesta nähtyään tuuloslaisen maanviljelijän Jari Eerolan Twitter-päivityksen helmikuun lopulla. Eerolan mielestä lehmäpatsas oli arveluttavaa mielikuvamarkkinointia, jossa kuluttaja huijataan kaurajuoman ja lehmänmaidon välillä.
Lehmä oli nostettu lavalle, jossa myytiin suosittua kaurajuomaa.
Sittemmin kauppa siirsi pyhän lehmänsä parin metrin päähän kauramaitojen luota.
Kauramaito on yksi Suomen suosituimmista kasvipohjaisista elintarvikkeista. Ruotsalaisten 1990-luvun alussa kehittelemä teollinen kaurajuoma nousi tällä vuosituhannella etenkin nuorison suosioon.
Lehmänmaito hallitsee toki edelleen markkinaa, mutta suunta on ollut jo pitkään laskeva. Vuonna 2021 maitoa juotiin keskimäärin 96 litraa henkeä kohden, mikä tarkoittaa noin yhtä Iittalan Kastehelmi-lasillista päivässä.
Kasvipohjaisten juomien osuus oli samana vuonna kauppojen tilastojen mukaan noin 10 prosenttia ruokajuomien myynnistä. Myynti on tuplaantunut viidessä vuodessa.
Olin järjestämässä viime kesänä häitä, joissa suurin osa vieraista oli kolmekymppisiä. Etukäteen oli vaikeaa arvioida kahvimaidon menekkiä. Varmuuden vuoksi hankimme juhliin yhtä paljon kaura- ja tavallista maitoa.
Yllätykseksemme kauramaito loppui kesken, kun taas tavallista maitoa jäi jäljelle useampi purkki.
Juhlien vieraista noin neljännes oli ilmoittanut olevansa kasvissyöjiä, vegaaneja joukossa oli vain kourallinen. Suurin osa kauramaidon juojista oli siis tavallisia sekasyöjiä.
”Se nyt vaan on kahvin kanssa paremman makuista”, moni perusteli valintaansa.
Makuasioista on paha kiistellä.