Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Henkilöautot saavat lähteä hyötyajoneuvojen tieltä – Hämeenlinnasta hankitaan nyt pakettiautoja koko Suomen tarpeisiin

J. Rinta-Jouppi muuttaa Hämeenlinnan myymälänsä kevään aikana pakettiautokeskukseksi.

Valkoisten pakettiautojen rivit täyttävät ison osan Tiiriössä sijaitsevan autoliikkeen pihasta. Ensi kesään mennessä henkilöautot häviävät J. Rinta-Joupin Hämeenlinnan liikkeen pihasta kokonaan. Samalla rakennuksen katolle nousee uusi nimi Hämeenlinnan Pakettiautokeskus.

Pihaan mahtuu nyt satakunta erilaista käytettyä pakettiautoyksilöä. Niiden lisäksi tarjolla on muun muassa lava-autoja, pikkubusseja ja kevytkuorma-autoja.

Miksi henkilöautoista sitten luovutaan? Hämeenlinna valikoitui yhtiön hyötyajoneuvojen keskittymäksi etenkin edullisen sijaintinsa vuoksi.

– Reilun sadan kilometrin säteellä Hämeenlinnasta asuu iso osa suomalaisista. Alue kattaa koko Etelä-Suomen, Pirkanmaan ja Päijät-Hämeen, kertoo myyntipäällikkö Aku Teppola.

Nykyään autoja myydään paljon netissä, myös kokonaan käymättä paikan päällä. Tälläkin hetkellä Hämeenlinnasta toimitetaan autoja aina Suomen pohjoisrajalle asti.

Etenkin hyötyautoissa kuten esimerkiksi pakettiautoissa eniten merkitystä on yleensä tavaratilan tilavuudella, ei niinkään kulkupelin ajo-ominaisuuksilla. Jos auto tulee yrityksessä esimerkiksi useamman kuljettajan käyttöön, ei sitä hankittaessa kiinnitetä huomiota yksilöllisiin mieltymyksiin.

– Viimeksi eilen yksi ostaja kurkkasi vain takatilaan ja teki kaupat edes käymättä koeajolla. Kaikki muut seikat paitsi tavaratilan koko olivat sivuseikkoja, Teppola sanoo.

Hän uskookin, että muutos henkilöautoista pakettiautojen myyntiin tulee näkymään jonkin verran myyjien työssä. Renkaanpotkijoita näkyy vähemmän, eikä kauppoja tehdä niinkään tunne edellä.

– Kyllä se on suorasukaisempaa. Hyötyajoneuvot ostetaan tietyillä kriteereillä ja aina tarpeeseen. Lisäksi hankinnalla on usein kiire. Siitä syystä meillä on oltava tosi monipuolinen valikoima koko ajan myymälässä saatavilla.

Hiacet poistumassa markkinoilta

Perinteiset automerkit kuten Volkswagen, Mercedes–Benz, Ford ja Toyota hallitsevat pakettiautomarkkinaa.

– Toytota ei tosin enää tee omaa pakettiautoaan, vaan hankkii sen Peugeotilta. Hiace on poistunut markkinoilta, sillä se ei enää läpäissyt EU:n päästö- ja melu vaatimuksia, Teppola kertoo.

Kaikkein halutuimpia ovat keskikokoiset pakettiautot, joiden tilat sopivat monien pienyrittäjien ja taksien tarpeisiin.

– Siivousalalla suosittuja ovat vähän pienemmät pakettiautot, kun taas rakennusalalla tilantarve on isompi.

Pakettiautot kulkevat edelleen suurimmaksi osaksi dieselillä.

– Niinpä hyötyajoneuvopuolella suhdanteet eivät vaikuta vanhan kaluston hintaan läheskään niin radikaalisti kuin henkilöautojen myynnissä. Mutta on meillä yksittäisiä täyssähköautojakin, Teppola sanoo.

Suosituin väri on valkoinen, jota on helppo tuunata yrityksen omilla teippauksilla.

Muutos pakettiautokeskukseksi ei vaikuta Hämeenlinnan liikkeen henkilöstömäärään. Parolantiellä työskentelee tällä hetkellä kahdeksan henkilöä.

– On meillä pientä painetta lisätä henkilöstöä. Tällä hetkellä yksi myyjistämme pääasiassa ostaa eli hankkii aktiivisesti liikkeeseen uutta kalustoa, Teppola sanoo.

Tilaa uusille pakettiautohankinnoille tehdään sitä mukaa, kun henkilöautoja myydään. Tällä hetkellä niitä on jäljellä noin sata.

– Jos kaikki eivät kevään aikana mene kaupaksi, ne siirretään muihin myymälöihimme, Teppola toteaa.