”Nuoriso kokeilee iltaöisin, miten auto kulkee”, kertoo Myllymäki-yhdistyksen puheenjohtaja Veijo Virtanen.
Jaakonkadulla käy tasainen liikenteen virta. Henkilöautot kiihdyttävät ylös jyrkähköön mäkeen, eikä alamäkeä laskettelevienkaan vauhti ole juuri sen rauhallisempi.
Alueella on 40 kilometrin nopeusrajoitus, mutta moni päästelee menemään paljon lujempaa.
– Etenkin iltaöisin saattaa tulla tuplalukemia, kun nuoriso kokeilee, miten auto kulkee, kertoo lähistöllä asuva Veijo Virtanen.
Myllymäki-yhdistyksen puheenjohtajana hän on huolissaan Jaakonkadun liikenneturvallisuudesta.
– Täällä kulkee aamuisin ja iltapäivisin paljon pieniä lapsia. Heitä tulee melkein kaikilta poikkikaduilta. Kankaantakana asuvat koululaiset kulkivat tätä kautta aiemmin Myllymäen koululle ja nyt väistötiloihin Ahveniston kouluun, Virtanen sanoo.
Alueella liikkuu päivisin ja iltaisin myös paljon ikäihmisiä, sillä mäen päällä sijaitsee Vanajaveden opisto.
Kelien kylmetessä ja tienpinnan jäätyessä autojen jarrutusmatkat pitenevät entuudestaan. Myös pimeys vaikeuttaa näkyvyyttä mäkisessä maastossa.

Virtasen mukaan neljänkympin nopeusrajoitus ei näytä vaikuttavan kaahailijoihin, eikä poliisilla ole aikaa valvoa liikennettä.
Hän toivookin alueelle tehokkaampia toimia liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Niitä voisivat olla esimerkiksi hidastetöyssyjen lisääminen tieosuudelle.
– Ehdotimme sitä jo kymmenen vuotta sitten, mutta silloin kaupunki vastasi, ettei hidasteita voi tehdä pääkadulle. Mutta eihän tästä edes kulje nykyisin muuta julkista liikennettä kuin Palvelulinja Seiska, ja se on pieni bussi, Virtanen huomauttaa.
Hän muistuttaa, että myös Kuralassa alueen pääkadulle on rakennettu hidasteita.
Virtanen on toiminut vanhusneuvoston edustajana Hämeenlinnan liikennetyöryhmässä. Siellä hän on tuonut esiin myös nopeusrajoitusten laskemista myös muualla kuin keskikaupungilla 30 kilometriin tunnissa.
– Myllymäki-yhdistys aikoo ottaa Jaakonkadun turvallisuusongelmat uudelleen esille. Jospa kaupungilla olisi nyt halua selvittää näitä vaaranpaikkoja, Virtanen toivoo.