Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Petteri Cederberg piti kahden vuoden väripaaston – Mustavalkoisen kauden jälkeen värit pääsivät taas valloilleen

Espoolaistaiteilijan Lähes ihmiset -näyttely on esillä Taidehalli Hämeessä 22. marraskuuta asti.

Millaiseksi kuva ihmisestä muuttuu, kun tekoäly alkaa ottaa valtaa? Tätä, sekä ihmisen sisäisen ja ulkoisen kuvan sulautumista pohtii teoksissaan espoolainen kuvataiteilija Petteri Cederberg, jonka näyttely Lähes ihmiset avautui Taidehalli Hämeessä 29. lokakuuta.

Teoksia on esillä kaikkiaan 15. Kaikki näyttelyn työt ovat valmistuneet tämän vuoden puolella, mutta idea on kytenyt jo pitempään.

– Aika paljon taiteessani lähtökohtana on alitajunnan ja unen logiikka.

Cederberg haluaa teoksissaan näyttää ihmisen ulkoisen ja sisäisen kuvan samanaikaisesti toisiinsa sulautuneina.

– Ensimmäinen lähtökohta on, että en usko, että kukaan pystyy olemaan ulkoisesti samanlainen kuin sisältä, vaan meillä on erilaisia rooleja.

Toisena teemana on ajatus tekoälystä, "lähes ihmisen kaltaisesta".

– Sivuan tässä sitä, että milloin ihminen ja kone lopulta yhdistyvät.

Kolmas lähtökohta teoksille on koronan aikana pidetty kahden vuoden väripaasto.

– Kun aloin työstää tätä teemaa, värit pääsivät taas valloilleen. Pitkän väripaaston jälkeen värien käyttö tuntui raikkaalta ja vapauttavalta.

Jokainen osaa katsoa taidetta. Jos taide herättää tunteen, se tunne on aito.

Petteri Cederberg

Cederberg työskentelee yleensä työhuoneellaan Helsingissä ja pääasiassa animaation ja maalauksen parissa.

– Korona-aikana työskentelin kotona, mitä en yleensä tee, ja tein mustavalkoisia töitä enimmäkseen paperille.

Väripaaston taustalla oli ajatus siitä, että kaikki lähtee piirtämisestä.

– Mietin, että olen käyttänyt ihan liikaa värejä. Tutkin, pystynkö sanomaan samoja asioita puhtaasti piirtämällä, ja sain aikaiseksi hyviä mustavalkoisia sarjoja, joista oli muutama näyttelykin.

Pitemmän päälle mustavalkoisuus alkoi Cederbergin mielestä toistaa itseään, joten hän otti taas värit mukaan.

– Näyttelyssä on yksi teos mustavalkoiselta kaudelta.

Pohjustetuille puulevyille maalatut teokset ovat rosoisia.

– Olen sekoittanut, vaahdottanut ja kokkaillut akryylimassaan erilaisia materiaaleja, kuten pigmenttejä, hiekkaa tai metallivärejä.

Lähtökohtana oli aina visio, joka hahmottui lopulliseen muotoonsa työn edetessä.

– Työskentelyni on tietynlaista kommunikaatiota materiaalin kanssa. Mukana on myös sattumaa, mutta se on tietoista, sillä tiedän, miten materiaalit käyttäytyvät.

Puu, poppeli, valikoitui pohjaksi käytännön syistä.

– Käytän työskentelyssäni paljon vettä, joten maali on usein märkää. Puulevy on kovaa, eikä väänny samalla tavalla kuin kangaspohja saattaisi vääntyä.

Kuivuminen vei aikaa, joten Cederberg työsti kolmea neljää työtä kerralla.

– Vaikka teokset ovat kaksiulotteisia, niissä on kolmiulotteisuuden vaikutelmaa.

Lähes ihmiset -näyttely on esillä Taidehalli Hämeessä (Hallituskatu 14, Hämeenlinna) 22. marraskuuta asti.

Mitä sanot ihmisille, jotka ovat sitä mieltä, etteivät ymmärrä nykytaidetta? Miten taidetta tulisi katsella?

– Jokainen osaa kuunnella musiikkia. Musiikki herättää tunteen, mutta ymmärtääkö kuulija aina, mikä on sävellaji? Jokainen osaa katsoa taidetta. Jos taide herättää tunteen, se tunne on aito.