Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Ravintola Topcapi hyppää pois Wolt-kelkasta – "Jos olisimme jatkaneet, olisi edessä ollut siirtyminen bulkkiin"

Ravintola joutui valitsemaan laadun ja kotiinkuljetuksen välillä. Wolt hävisi kisan.

Woltin piti olla ravintolalle hyvä lisämyyntikanava. Sitä tulikin rasite, joka alkoi heikentää perinteikkään ravintolan laatua ja mainetta.

Siksi Hämeenlinnan vanhin kebab-pizzeria Topcapi päätti hypätä kelkasta pois.

Ensi vuoden alusta alkaen ravintolalla ei ole enää kotiinkuljetuspalvelua. Viimeiset Wolt-tilaukset hoidetaan uudenvuodenaattona.

Ravintoloitsija Can Mese kertoo, ettei päätös ollut suinkaan helppo. Korona-aikana noin 40 prosenttia ravintolan liikevaihdosta on tullut Woltin kautta.

Samalla kuljetuspalvelu alkoi kuitenkin vaikuttaa liikaa ravintolan arvovalintoihin.

– Laatu alkoi kärsiä, kun annokset tulivat asiakkaille myöhässä, kylminä ja menivät vääriin osoitteisiin.

Lisäksi ravintolaan syömään tulleet asiakkaat joutuivat odottamaan annoksiaan, kun Wolt-kuskit kiilasivat väliin.

– Se ei tuntunut mukavalta, Mese kertoo.

30-vuotisjuhlat tulossa ensi vuonna

Topcapi on Woltille yksi Hämeenlinnan suurimpia yhteistyöyrityksiä. Ravintola maksaa kuljetuspalvelusta vuositasolla kuusinumeroisen summan rahaa. Se on suoraan pois ravintolan katteesta.

– Olemme halunneet panostaa raaka-aineisiin. Käytämme esimerkiksi ainoana pikaruokapaikkana ranskalaista juustoa ja laadukasta salamia. Jos olisimme jatkaneet Woltin kanssa, olisi ollut edessä siirtyminen bulkkiin, Mese kertoo.

Sitä hän ei halunnut. Ravintolan tavoitteena on erottua nimenomaan laadulla, ei määrällä.

Tulevaisuudessa menua kehitetäänkin entisestään. Edessä on myös remontti, jolla ensi vuonna 30-vuotissyntymäpäiviään viettävä ravintola saa kasvojenkohotuksen.

Mesen yhtiökumppani ja ystävä, ravintoloitsija Joakim Parkkonen toteaa suoraan, että Topcapi haluaa olla kaupungin paras pikaruokaravintola.

– Laatu on tärkein. Onneksi Topcapi ei ole riippuvainen Woltista.

Paikalliselle kuljetuspalvelulle olisi kysyntää

Can Mese kertoo hieman jännittäneensä asiasta kertomista, sillä Wolt on kuluttajille kätevä ja helppo palvelu. Topcapi on ollut siinä mukana vuodesta 2019 lähtien, jolloin ruoanvälityspalvelu tuli Hämeenlinnaan.

– Uskon, että asiakkaat kuitenkin ymmärtävät ratkaisumme. Meiltä voi edelleen tilata ruokaa puhelimitse ja käydä hakemassa paikan päältä. Se on ollut tällä hetkelläkin usein se kaikkein nopein tapa.

Hän arvioi, että moni muukin hämeenlinnalaisravintola painii samojen kysymysten kanssa. Parkkonen heittääkin ilmoille toiveen paikallisesta kuljetuspalvelusta.

– Siinä olisi jollekin terävälle kaverille hyvä liikeidea rakentaa kaupunkiin ihan oma ruoankuljetusorganisaatio. Sille olisi varmasti kysyntää, Parkkonen pohtii.