Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Sibeliuksenkadulle suunniteltu pyöräväylä rassaa kadun asukkaita, kun autopaikat ovat muutenkin kiven alla – Suunnitelmissa 42 paikkaa jää pyöräväylien alle

Kukaan ei kuitenkaan vastusta pyöräilyä.

Keskustaan tehtävää uutta pyöräreittiä on vastustettu kiivaasti koko kesä.

Jussi Pajulahti asuu Sibeliuksenkadulla aivan torin laidalla. Hän yhtyy vastustajien joukkoon. Erityisesti närästää parkkipaikkojen vähentyminen. Pyöräilyväylä molempiin suuntiin katua sekä levennetyt kävelytiet vähentäisivät kaikkiaan 42 parkkipaikkaa.

Pajuhlahdet muuttivat Helsingistä Hämeenlinnaan kolme vuotta sitten. He halusivat pois Helsingin lähiöstä keskustaan, mutta Helsingin ytimen hintoihin ei ollut riittävästi pelimerkkejä.

Pariskunta pyöräilee, mutta vastustaa silti valmistelussa olevaa Sibeliuksenkadun muuttamista pyöräilyväyläksi.

– Se ei yksinkertaisesti vain toimi.

Luvassa pysäköintiraivo

Pajulahti listaa syitä: Sibeliuksenkadulla sijaitsevissa taloyhtiöissä on merkittyjä autopaikkoja vähän. Pajulahdillakaan sellaista ei ole vaan he parkkeeraavat kadunvarsille.

– Jos asuu keskustassa, on vain tilanteita, että on pakko päästä lähelle ovea autolla silloin tällöin. Ei silloin voi korttelia, kahta tai kolmea kiertää.

Kadulla ajaa päivittäin myös lukuisia kuorma-autoja, jotka sekä hakevat, että tuovat tavaraa kiinteistöihin. Asukkaana Pajulahti onkin huolissaan liikenteen sujumisesta, jos kuorma-autot jatkossa parkkeeravat pyöräkaistoille tai tukkivat ajoväylän.

– Se on sota, jos kuorma-autot väliaikaisesti pysäköivät pyöräväylälle tai tukkivat liikenteen. Se vasta ihmisiä hermostuttaa.

Miksi ei tehdä monia kapeita väylilä?

Moni on ehdottanut pyöräväylää Kasarmikadulle, vaikka päättäjät ovat sen kertaalleen torpanneet. Niin Pajulahtikin. Hän näkisi mieluusti otettavan mallia pääkaupunkiseudulta. Siellä usein ajoradan reunassa on merkitty kapea pyöräkaista. Näitä voisi olla enemmän kuin yksi väylä lännestä itään ja toinen etelä-pohjoinen suuntaisesti.

– Leveyttä kaduilla kyllä on ja näin pyöräillä voisi koko keskustassa. Samalla voisi muuttaa tarpeen mukaan myös ajosuuntia.

Tällä hetkellä keskustassa ei ole merkittyjä pyöräteitä kuin Raatihuoneenkadulla.

Sibeliuksenkadun pyöräväylä on ollut suunnitelmissa jo usean vuoden ajan, mutta nyt kun se on realisoitumassa, kansalaiset heräävät. Miksi vasta nyt?

– Ihmisillä on niin paljon muutakin. Kun asia on todella tulossa osaksi arkipäivää, siihen halutaan ottaa kantaa.

Lue myös: Kolumni: Pölhölaakson liikennesuunnittelua – Keskustan pyörätieratkaisu vie kaupat ja palvelut