Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Keskikaupungin asukasyhdistys: Miksi puhutaan parkkipaikoista, kun voisimme keskittyä muuhun?

Keskikaupungin asukasyhdistys selvittää pian keskustan asukkaiden mielipiteitä.

Juhani Aaltonen on tuore Hämeenlinnan keskikaupungin asukasyhdistyksen puheenjohtaja. Hän haluaa saada keskustan asukkaiden äänen kuuluviin entistä paremmin.

Alkajaisiksi yhdistys suunnitteleekin mielipidetutkimusta, jolla selvitettäisiin keskustan asukkaiden odotuksia ja mitä he toivovat odotusten hyväksi tehtävän. Sellaista ei ole kuulemma tehty eikä kaupunkilaisia ole riittävästi kuultu.

– Minulla on halu vaikuttaa.

Aiotko asettua myös kuntavaaleihin ehdolle?

– Haluan vaikuttaa viestimien ja henkilökohtaisten keskustelujen kautta. Parempi on tehdä myyräntyötä yhdistyksen kautta kuin valtuutettuna, koska näen, että yhdistyksellä on tulevaisuus, Aaltonen sanoo.

Vahvuudet rohkeammin esiin

Aaltosen mukaan yhdistys haluaa valittamisen kulttuurista eroon. Se voisi vaihtua vaikkapa rakentavaan keskusteluun.

Tuore puheenjohtaja on silti valmis ottamaan kantaa, räväkästikin. Esimerkiksi hän ei ymmärrä väitettyä keskustan pysäköintiongelmaa.

– Miksi tänne tarvitaan hirveitä kolosseumeja? Areenan keskusteluissakin on heti puhuttu parkkipaikoista. Voisiko suunnittelu joskus lähteä muusta kuin parkkipaikoista? Aaltonen ihmettelee ja jatkaa, ettei kaupunkiin tarvita lasipalatseja tai pilvenpiirtäjiä.

– Emme tarvitse kulisseja.

Hän näkee, että kaupungin vahvuudet ovat sijainti, Hämeen linna, Ahvenisto, Aulanko ja Vanajavesi sekä koko kaupungin vahva kulttuurihistoria.

– Vahvuuksia tulisi hyödyntää tehokkaammin.

Aaltonen listaa, että keskustaa pitäisi elävöittää ja tehdä elinkeinopoliittisia päätöksiä, jotka houkuttelevat kaupunkiin uusia yrityksiä ja asukkaita.

Keskikaupungin asukasyhdistyksen sihteeri Airi Salmi muistuttaa, että hyvinvointi ja terveydelliset asiat pitäisi nähdä paremmin kilpailuvalttina.

– Kyllä se on tärkeää, että olemme ilmastoystävällinen kaupunki. Emme pysty pelastamaan koko maailmaa, mutta pystymme vaikuttamaan omaan kaupunkiimme, sen vihreyteen, vehreyteen ja siisteyteen.