Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Kauppiailla oli sekavat odotukset – Pimeän kaupan päivä oli toisille menestys, toisille pettymys

Aamusta iltaan ihmisiä riitti ostoksilla.

Marimekossa oli jo viime perjantaina aamupäivällä kassajono ovelle asti.

Hämeenlinnan Marimekon yrittäjä Sani Kerminen kertoo, että väkeä riitti koko päivän.

– Muutaman kerran päivän aikana väkeä piti rajoittaa, mutta muuten meni oikein hyvin.

Kermisen mukaan asiakkaat muistivat turvavälit ja kauppa kävi.

– Koko päivä oli oikein hyvä. Saisiko teemapäivä olla useammin?

– Pimeä kauppa toimii hyvin kaksi kertaa vuodessa. Jotain vastaavaa kaipaisin kyllä joulusesonkiin, mutta se voisi olla ihan oma ideansa ja päivänsä, Kerminen pohtii.

Rantatorin kemikalion yrittäjä Marja Saarinen kertoo ennakkoon odotusten olleen sekavat. Hän pohti uskaltavatko vakiasiakkaat lähteä ostoksille vai miten käy.

– Aamusta iltaan kävi ihmisiä koko ajan, mutta ruuhkia ei syntynyt.

Saarinen on hyvillään, että hänellä on uskollisia asiakkaita, jotka käyvät vuodesta toiseen.

Saarisen mielestä pimeän kaupan päivä on hyvä nykyisellään kerran syksyssä ja kerran keväällä.

– Ihmiset kyllästyvät, jos on liian usein teemoja.

Kaupunkikeskustayhdistyksen palvelupäällikkö Sari Hagemeier oli liikenteessä koko pimeän kaupan päivän. Hänen mukaansa kaduilla oli väkeä hyvin liikenteessä.

– Goodmanissa oli jopa tungosta välillä.

Hagemeier kirjasi ylös kivijalkakauppiaiden tunnelmia päivän aikana. Ne vaihtelivat suuresti. Osalla kauppa kävi, osa sanoi päivän olleen pettymys myynnillisesti.

– Monella yrittäjällä mainostus oli varovaisempaa kuin aikaisempina vuosina. Se saattoi myös vaikuttaa päivän menekkiin.