Galleria Paperihuoneen seinällä mönkii kiinanrunkojäärä (Anoplophora chinensis), vaarallinen, Aasiasta levinnyt lehtipuita vioittava kovakuoriainen. Vieressä on vedos, jossa jäärän eteneminen on pysähtynyt. Liiskatun ötökän sisuksista valuu lehtikultaa. Paperihuone ry:n puheenjohtaja, taidegraafikko Petra Saraste on vedostanut grafiikantyönsä Kiinanjäärä ja Eteneminen itse valmistamalleen paperille. Tekniikka on etsaus akvatinta.
Sounds-nimisessä kesänäyttelyssä on esillä Paperihuone ry:n jäsentaiteilijoiden eri grafiikan menetelmillä toteuttamia teoksia. – Meillä on tapana järjestää vuosittain omien taiteilijoiden näyttely. Kesänäyttely tarjoaa kuvataiteen rytmiikkaa, sävyjä ja sointuja. Aiheita on ammennettu luonnosta. Osa on kuvannut myös ihmishahmoja, Paperihuone ry:n sihteeri, taidegraafikko Tiina-Katriina Mustonen esittelee. Näyttelyssä on Mustosen ja Sarasteen lisäksi myös Anna-Maija Bergmanin , Marjaleena Etulan , Pirjo Dufvan , Paula Jalassola-Huttusen , Pirjo Keskinen-Vennon , Maritta Kärjen , Anna Kolehmaisen , Ulla Niskasen , Kukka Pitkäsen ja Päivi Toivosen teoksia.

Monotypia vedostetaan vain kerran
Bergman ripustaa litografia- ja vesivärityötään Päiväunilla.
– Olen käyttänyt vedostukseen tasaiseksi hiottua kivilaattaa. Litokivet painavat noin 12 kiloa, Bergman kertoo.
Marjaleena Etula on käyttänyt tempera- ja akvarellimonotypiaa.
– Akvarellimonotypia on kerran vedostettava grafiikkatyö. Metallilevylle maalataan akvarelli- tai temperaväreillä ja annetaan kuivua. Kuva vedostetaan kostutettuun vedospaperiin, taiteilija kertoo.
Etulan Sininen neito -teoksesta on näytteillä temperamonotypiavedos sekä painolaatta.
Sounds-näyttely on esillä Paperihuoneessa (Arvi Kariston katu 9) 28.7. asti. Kuvataiteen päivänä 10.7. näyttelyn yhteydessä järjestetään kaikille avoin, non-stop -periaatteella toimiva monotypiatyöpaja.