Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Ominaisuudet kehittyvät, vararengas katoaa

Henkilöautojen renkaat ovat kokeneet muutamassa vuosikymmenessä valtavan mullistuksen. Sama koskee pääosin myös muita kumipyörillä liikkuvia laitteita.

Sisärenkaan katoaminen, tyhjänä ajettavien renkaiden tulo markkinoille, alumiinivanteiden esiinmarssi, kumiseosten kehittyminen sekä rengaskoon muuttuminen ovat merkittävimpiä muutoksia.

– Talviajossa nastarenkaiden kehitys on loikkinut eteenpäin. Pelkästään nastamäärien kasvu vaikuttaa merkittävästi esimerkiksi jarrutusmatkoihin, alalla vuosikymmeniä toiminut Rengasmaailman asentaja Olli Jokinen sanoo.

– Nastojen lisääntyminen ei lisää samassa suhteessa teiden kulumista, sillä nastat ovat merkittävästi keventyneet, myymäläpäällikkö Heikki Haverinen lisää.

Talvirenkaissa nastarivejä oli vielä vuosikymmen sitten paljon harvemmassa kuin nyt. Nastamäärät ovat lisääntyneet vähintään kolmanneksella, useissa rengasmalleissa liki tuplaantuneet.

– Nastojen määrällä on tutkitusti iso merkitys, Haverinen muistuttaa.

Myös rengaskuvioinnilla vaikutetaan merkittävästi renkaan pito-ominaisuuksiin. Kumiseoksen koostumuksella on pitoon ja kulumiseen myös omat vaikutuksensa.

Nykyiset kumiseokset ovat myös sellaisia, että ne kovettuvat ajan kanssa. Vaikka itse kulutuspinnasta löytyy tavaraa, niin ikä kovettaa varsinkin talvirenkaan liki ajokelvottomaksi.

– Tätä kaikki eivät oivalla, kun tuijotetaan pelkkää kulutuspintaa, Haverinen muistuttaa.

Vararengas katoamassa

Auton kaiken teknisen kehityksen rinnalla myös renkaat ovat eri maailmasta kuin vielä muutamia vuosikymmeniä sitten. Osasta autoista löytyy edelleen varapyörä, osassa merkeistä tosin pienempänä kuin varsinainen pyörä. Hätäapurenkaalla voi ajaa muutamia kymmeniä kilometrejä.

– Sama on tilanne ns. tyhjänä ajettavan renkaan kohdalla, eli sillä voi ajaa noin 80–100 kilometriä, esim. lähimpään rengasliikkeeseen. Tämän vuoksi monet merkit ovat pudottaneet varapyörän kokonaan pois auton varusteista, rengasmyyjä Marko Salmela selvittää.

Nykyrenkaiden kotisäilytyksessä kannattaa olla tarkkana, sillä huolimattomalla varastoinnilla rengas voi mennä ajokelvottomaksi. Pimeys ja tasalämpöisyys ovat tärkeitä lähtökohtia.

– Jos auto seisoo yli talven, ovat kesärenkaat käytännössä keväällä kelvottomat. Ne painuvat väkisin littaan, Heikki Haverinen huomauttaa.

Rengasliikkeillä on nykyisin järjestään omat säilytysjärjestelmänsä, ns. rengashotelli. Renkaat ja vanteet pidetään myös puhtaina sekä tarkistetaan ja tarvittaessa tasapainotetaan ennen asennusta.

– Se on myös vastuukysymys. Sakkorenkaita tai vahingoittuneita kumeja ei alle laiteta, Heikki Hyvärinen kertoo.

Rengasliikkeet palvelevat nykyisin myös monissa auton huoltoon liittyvissä asioissa tuulilaseista ja ilmastointilaitteiden täyttöhuolloista alkaen.