Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Jouko Ahola palaa valkokankaalle kotimaisessa jännityselokuvassa – Katso videolta, millaista kuvauksissa oikein on

Leffaa kuvataan purkamista odottavassa Hämeenlinnan naisvankilassa.

Hämeenlinnan vanhassa naisvankilassa tuntuu hyytävä läpiveto, vaikka ollaan pitkällä keväässä.

Purkamista odottavaa rakennusta ovat hyödyntäneet poliisi ja puolustusvoimat, ja niiden jäljiltä rakennuksen ikkunat ovat rikki ja paikat muutenkin mullin mallin. Nyt entinen vankila on päässyt myös elokuvan lavasteeksi.

Raamikas Jouko Ahola astuu kerta toisensa jälkeen ulos vankisellistään ja kävelee käytävällä vankitovereiden seuratessa menoa katseellaan.

– Hyvä, ja poikki, huudahtaa puolestaan ohjaaja Tony Heino kerta toisensa jälkeen.

Käynnissä on Heinon toisen kokoillan elokuvan, Roudan ensimmäinen kuvauspäivä.

Routa kertoo vankilasta vapautuvan Juhon (Jouko Ahola) tarinan, joka alkaa, kun Juho sulkee vankilan ovet takanaan.

– Kuvaukset on tarkoituksella aloitettu siitä, mistä tarinakin alkaa. Näin hahmot pääsevät sisään ehkä vähän kevyemmin ja sekä tarina että henkilöt syvenevät tarinan edetessä, Heino kertoo.

Hämeenlinnalaisten hyvin tuntema voimamies Jouko Ahola iloitsee ensimmäisestä kotimaisen elokuvan pääroolistaan. Aiemmin hän on ollut isoissa rooleissa ulkomaisissa tuotannoissa.

– Nyt ei suoritus jää ainakaan kielestä kiinni, hän sanoo.

Ahola on ollut apuna myös kuvauspaikan ja avustajien hankinnassa.

Vanhan vankilan ovet avautuivat kuvausryhmälle, kun oikea yhteyshenkilö löytyi Senaatti Kiinteistöiltä.

– Ei tänne niin vain tullakaan, vaikka tämä ei enää ole käytössä, Ahola ja Heino huomauttavat.

Kuvauspäivä alkoi siistimällä vankilarakennuksen pihaa niin, että paikka näyttää siltä, kuin se olisi edelleen käytössä.

Ahola ehti kuvauspäivän aikana sisustaakin sellinsä, sillä vanhassa vankilassa on edelleen jäljellä esimerkiksi selleissä käytettyjä pöytiä. Yhden sellaisen Ahola kantoi lavasteeksi koppiinsa sängyn kaveriksi.

Kuvauspaikaksi harkittiin aluksi myös Hämeen linnan naapurissa sijaitsevaa Vankila-museota. Sen miljöö poikkeaa kuitenkin niin paljon nykyaikaisista vankiloista, että tyhjentynyt naisvankila todettiin paremmaksi vaihtoehdoksi.

Paikalla on ensimmäisenä kuvauspäivänä kolmisenkymmentä henkilöä, suurin osa vankeja esittäviä avustajia.

Elokuvan alkukohtausten vartijat ja vangit ovat Aholan tuttuja ja kavereita, osa hänen saliltaan.

Toista vartijaa esittävä Petri Kemppainen lausuu muutaman vuorosanankin avatessaan sellin oven.

– Me tunnetaan toisemme vuosien takaa, pelattiin pikkupoikina lätkää samoissa porukoissa, Ahola kertoo.

Juhon lähtöä kuvataan kahdessakin vanhassa sellissä. Toisessa kuvataan näkymää sellin sisältä ja toisessa kohdassa pitkän käytävän varrella seurataan oven avaamista ja Juhon kävelyä.

– No niin Juho, sit mennään, Kemppainen lausuu kymmenkunta kertaa.

Ohjaaja kehuu, että vankilakohtaukset saatiin kuvattua suhteellisen nopeasti. Yleensä ottoja on hänen mukaansa huomattavasti enemmän.

Ohjaaja Heino toimii itse myös kuvaajana ja toisena kuvaajana on Jan Alex.

Lisäksi vankilassa on mukana toinen tuottaja Kai Heino sekä meikkauksesta, maskeerauksesta ja hiuksista huolehtiva Ilona Lehtonen.

Vankilan pihassa odottavat vuoroaan näyttelijät Minerva Kautto ja Aarni Kivinen. He esittävät poliiseja elokuvan alussa. Heille kyseessä on päivän keikka, jollaisia voi tulla eteen lyhyelläkin varoitusajalla.

Kivinen kertoo, että häntä pyydettiin mukaan noin kuukausi sitten. Kautolle taas kutsu kävi vain puolitoista viikkoa ennen kuvauksia.

– Valmistautuminen lähtee aina tekstistä, vaikka aikaa olisi vähän. Ja tämäkin on tyypillistä, että iso osa kuvauspäivästä kuluu odotteluun, he kertovat.

Heinon elokuvan kuvaukset jatkuvat muissa maisemissa ja tarkoitus on kuvata myös ulkomailla, esimerkiksi Lontoossa.

Juttuun lisätty videolinkki 2.6. kello 9.55.