Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Selvisi, miksi Kasarmikadulle ei ollut vaihtoehtoista suunnitelmaa pyörätieksi – Pyörätiehanke onkin poliittinen

Kirjoitin helmikuussa kolumnin ”Vielä sananen pyörätiehankkeesta”. Somessa yhdeltä kirjoittajalta sain vettä niskaani. Kirjoitukseni oli “vailla faktoja”.

Kirjoittaja Kimi Känkänen oli mediassa viime kesänä ylin Sibeliuksenkadun pyörätien puolustaja. Jokainen epäilijä sai osansa. Netissä hän markkinoi itseään kunnallisvaaliehdokkaana.

Poliitikkona sivustollaan hän julistautui Sibeliuksenkadun pyörätien kannattajaksi. ”Veikkaan, että Sibeliuksenkadun pyörätie vielä tulee”. Hanke kaatui ”kaupunkirakennelautakunnassa aivan käsittämättömästä syystä.”

Kirjoittaja on myös kaupungin liikennesuunnittelija. Sibeliuksenkadun pyörätiehanke lienee hänen kynästään.

Ei-juristi takertuu liikennesuunnittelussa yhteen sanaan

On ihmetelty, miksi Kasarmikadulle ei ollut suunniteltu vaihtoehtoista suunnitelmaa pyörätieksi. Se asia selvisi minulle nettihaun jälkeen. Pyörätiehanke onkin poliittinen. Mieleeni muistui syksyllä Työväenyhdistyksen teemakävely kaupunkirakennelautakunnan puheenjohtajan ja kyseisen liikennesuunnittelijan johdolla.

Sibeliuksenkadulle suunniteltiin pyöräilykaista kadun molemmille puolille – yksi kumpaankin suuntaan. Se taisi johtua laintulkinnasta. Juristi ymmärtää lait kokonaisuutena. Ei-juristi liikennesuunnittelussa takertuu lain yhteen sanaan. Tässä tapauksessa sana on yksisuuntaisuus. On ero, onko pyörätie yksisuuntainen tai “lähtökohtaisesti” yksisuuntainen.

Poliitikkoveli esittää mielipiteensä – onko kaupungilla tutkittua tietoa?

Kaupungissamme on kapeat kadut. Keskustaan sopii vain kaksisuuntainen pyörätie.

Kirjoittaja piti outona, että lausuin ”irrallisena” vain tienpätkästä Kasarmikadulta Paasikiventien liikennevaloihin. Kasarmikatu kohtaa tien ylityksen jälkeen itä-länsipyörätien. Toisessa päässä Kasarmikadun jatkeena on Tampereentie. Sitä pitkin voi pyöräillä, vaikka Tampereelle. Sumentaako Sibeliuksenkadun alikulku liikennesuunnittelun ajattelun?

Känkänen sai kommenttiinsa ympättyä myös matkailun. Onko kaupungilla tutkittua tietoa Sibeliuksenkadun pyörätien eduista matkailulle verrattuna Kasarmikatuun?

Poliitikkoveli puolueensa tukemana esittää mielipiteensä. Toisella hatulla hän virkamiesveljenä laatii puolueensa toiveen mukaisen suunnitelman. Muiden mielipiteet kirjoittajan termein ovat pannukakkuja.

Keneltä löytyy kaluunaa määrätä liikennesuunnittelu tekemään vaihtoehtoisia pyörätiesuunnitelmia?