Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Kuka maksaa sähköauton latauspisteen? Kysyimme Kiinteistöliitolta kolme ajankohtaista kysymystä sähköautoista ja taloyhtiöistä

Kiinteistöliitto Kanta-Häme vastaa Kaupunkiuutisten lukijoiden kysymyksiin, jotka liittyvät taloyhtiöiden arkeen. Tällä kertaa aiheena ovat sähköautojen latausasiat.

Onko taloyhtiö velvollinen järjestämään sähköauton latauspaikan?

– Lainsäädäntöön ei sisälly määräystä, jonka perusteella taloyhtiö olisi velvollinen järjestämään sähköautolle latauspaikan.

– Totuus on kuitenkin se, että sähköautot tekevät tuloaan ja näin ollen voikin olla järkevää, että yhtiössä suhtaudutaan positiivisesti latauspaikkoihin, vaikkei velvollisuutta niitä toteuttaa olekaan.

Millä aikataululla latauspiste on toteutettava?

– Mikäli taloyhtiön asukkaalla on toiveena latauspaikka, voi hän kertoa taloyhtiön hallitukselle, että tällainen tarve ja toive on olemassa.

– Hallitus voi aloittaa asian käsittelyn kartoittamalla, paljonko halukkaita on, millä tavalla ja miten tällainen paikka olisi toteuttavissa ja viedä asian sitten yhtiökokouksen päätettäväksi.

– Mikäli hallitus ei lähde valmistelemaan asiaa, eikä tuo sitä yhtiökokouksen päätettäväksi, voi taloyhtiön osakas myös itse vaatia asiaa yhtiökokouksen asialistalle.

– Osakkaan esittämä asia on otettava yhtiökokouksen asialistalle, kunhan se on toimitettu hallitukselle hyvissä ajoin ennen yhtiökokousta.

Kuka maksaa tarvittavat muutostyöt?

– Kustannusvastuu latauspaikan toteuttamisesta määräytyy sen mukaisesti, miten paikka tai paikat päätetään toteuttaa.

– Mikäli osakkaalle annetaan lupa toteuttaa se omana muutostyönä, vastaa osakas kustannuksista.

– Jos taas taloyhtiö päättää latauspaikkojen toteuttamisesta taloyhtiön työnä, vastaa kustannuksista silloin tietenkin taloyhtiö.

Miten hybridien ja täyssähköautojen latauspaikat eroavat toisistaan?

– Kaikkia ladattavia autoja voi ladata sekä tavallisesta schuko-pistorasiasta että sähköautojen lataamiseen suunnitellusta type 2 pistokkeesta tai latausasemasta. Käytännön erot koskevat lataustehoa.

– Suurin osa sähköautoilijoista pärjää arkisissa ajoissaan 8–16A yksivaiheisella latauksella. Tällainen latausteho pystytään yleensä mahdollistamaan hyvin pienin muutoksin muutamalle autolle.

– Päivittäin paljon ajavan täyssähköautoilijan tarpeisiin vastaa parhaiten 3x16A latausjärjestelmä. Hybridiautoilija ei käytännössä hyödy tehokkaammasta latauksesta autojen pienen akkukoon vuoksi, mutta mitään haittaakaan ei ylimääräisistä tehoreserveistä ole. Näin suuri latausteho vaatii usein suuria muutoksia taloyhtiön sähköjärjestelmään.

– Lataushybridien akut ovat kapasiteetiltaan tyypillisesti noin 10 kwh. Vastaavasti täyssähköautojen akkujen koot vaihtelevat 25–100 kWh välillä.

– Normaalista pistorasiasta voidaan pitkäaikaisesti ottaa vain 8 A sähkövirta, joka vastaa 1,8 kW lataustehoa. Tämä teho riittää lataushybridin akun lataamiseen tyhjästä täyteen yön aikana. Tämä riittää myös täyssähköauton lataamiseen silloin, kun päivittäinen ajomatka on n. 50 km. Suomalaisten keskimääräinen ajosuorite on 40–60 km päivässä.

– Käytännössä päivittäinen ajomatka vaihtelee, ja täyssähköautolla ajavalle mielekäs latausteho olisi vähintään 3,7 kW eli 1x16A. Jos päivittäinen ajomatka on yli 150 km, latausaseman olisi suositeltavaa tukea kolmivaiheista latausta 3x16A virralla.

– Vakituisessa latauskäytössä olisi aina suositeltavaa käyttää type 2 -koskettimella varustettua latausasemaa. Tavallisesta pistorasiasta lataaminen on kuitenkin sallittua ja turvallista, kunhan pistorasian kytkennät on varmistettu ja latausvirta pidetään alle kymmenen ampeerin. Pitkäaikaiseen virranottoon tarkoitetusta super-Schuko pistorasiasta ladattaessa virta voi olla enintään 16 ampeeria.

– Käytännössä taloyhtiön ei usein kannata investoida yli 1x16A latauspisteisiin. ARAn avustusta saadakseen taloyhtiön on kuitenkin toteutettava kaapelointi latauspisteille, joka mahdollistaa 3x16A virran latauspaikoille. Samoin latauslaitteiden on tuettava kolmivaiheista latausta, jotta ne olisivat avustuksen piirissä.

Verkosta löydän kätevän laskurin ajomatkan ja lataustehon suhteesta: https://evlataa.fi/sahkoauton-lataus-laskuri/Lähetä taloyhtiöiden arkeen liittyvä kysymyksesi Kaupunkiuutisten ja Kiinteistöliiton kysymys-vastaus-palstalle otsikolla ”Kysymyspalstalle” osoitteeseen kanta-hame@kiinteistoliitto.fi.