”Robotiikka ei varmaan kiinnosta ryhmäänne”, Visit Riihimäen matkailusta vastaava sanoi tämän vuoden alussa. ”Todella kiinnostaa. Voitko kysyä, miten sinne pääsemme?”
Meitä on bussillinen väkeä. Palamme halusta nähdä lähiseudun helmiä. Kanta-Hämeessä niitä riittää. Etsitään kiinnostavia kohteita ja tarinoita. Riksusta löytyy hyvin. On Maija Isolaa, Renny Harlinia, Paloheimoa, Sakoa, nuorisoteatteria, lasi- ja metsästysteemaa ynnä muuta.
Riihimäen matkailu on nostanut päätään sisäänheittäjäksi valtakunnallisesti profiloituneen näyttelijä Janne Katajan ansiosta.
Visitistä suositeltiin Mommilan kyläpuotia ja Marskin majaa. Mielenkiintoisia kohteita. Ovat vain kiinni talvella. ”Muraalibongaus on uutta. Ai, mutta siihen ei ole opastusta.”
Kukaan matkailuneuvoja ei saa meiltä enää yhtään sähköpostia, johon vastataan – jos jaksetaan.
Kaupunkioppaalta halusimme opastuksen, missä tarkoituksessa esitimme kohdetoiveita. ”Sellaisen rakentaminen tulee kalliiksi”, hän totesi. Opas oli konseptoinut arkkitehtuurin, historian ja Peltosaari-kävelyn. Ei sopinut meidän konseptiimme.
Viiden päivän kuluttua visitistä tuli sähköposti. ”Robotiikkakampuksella on Teidän ajankohtananne täyttä.” Vastaus oli arvattavissa. Ei kysytty ryhmämme kokoa tai kulkuneuvoa. Eikä saapumisaikaa.
Havi ja lelukauppa ovat kiehtovia kohteita. Piti vain löytää esittelijä. Havilta ei saa, eikä sisäänheittäjä vastaa puhelimeen. Kaupallisesti olisi ehkä kannattanut. Olemme ostokykyistä väkeä.
Sinnikkyyden avulla matka saatiin kasaan robottiesittelyä myöten. Monella ei ole meidän suhteitamme. Jos kyky palvella asiakkaan tarpeita puuttuu, katse kääntyy muualle. Vierailija kaipaa suosittelua, johon neuvonta on osaaja.
Riihimäeltä saa hyvääkin palvelua. Taidemuseon amanuenssi lupasi esitellä Wähäjärven taidekokoelman taustoja ennen Eat & Eye -näyttelyn opastusta.
Kaupan edellytys on vetovoima. Mitä isompi imu, sitä varmemmin kunta kasvaa. Kuntavisit on tärkeä linkki yritystoimintaan. Yrittäjät alkavat hyöriä, kun kontaktit ja palvelutuote ovat kunnossa.
”Lähetä sähköposti tai katso netistä”, pyysi matkailuvastaava. Kukaan matkailuneuvoja ei saa meiltä enää yhtään sähköpostia, johon vastataan – jos jaksetaan. Palvelu hoidetaan puhelimella.
Tuntuuko tutulta? Riihimäki on silti ensimmäisellä askelmalla. Meillä vielä etsitään kerran hukattuja tikkaita.
Kirjoittaja on asianajaja, joka ei omissa kirjoituksissaan mielistele ketään.